Login

De voormalige hoofdstad van Nigeria telt tussen de 13 en 15 miljoen inwoners. Zoals in de meeste derde wereld landen trekken mensen van het platteland massaal naar de stad in de hoop op een beter leven. Het is hier een mengelmoes van bevolkings groepen, in Nigeria leven 250 verschillende stammen. Ook al leeft men in de stad de eigen stam brothers zijn toch heel erg belangrijk. Een klein deel lukt ook inderdaad een beter leven te vinden echter 90% leeft in armoede. In tegenstelling tot Azië is alles hier best duur, openbaar vervoer is helemaal in handen van de vrije markt. In dit land is niet veel industrie, dus moet er erg veel worden geïmporteerd. Grote handicap in dit land is de infrastructuur, sinds de jaren 70 is alle geld wat binnen kwam op de verkeerde plaatsen terechtgekomen. In deze metropool zijn dus de laatste jaren geen wegen bij gekomen. Het wegennet verpaupert in rap tempo, straat verlichting is kapot en riolering werkt niet. In de regentijd staat onze staat diep onderwater, soms wel 50 cm, we kunnen er nog net door met de Honda. Het verkeer is chaotisch, er zijn niet veel regels. Dit is vergelijkbaar met India, ook hier zie je erg veel ongevallen. S'morgens staat het volledig vast richting de eilanden en s'avonds de andere kant op. Gelukkig gaan wij iedere dag tegengesteld, op de terugweg hebben we nog wel iets go-slow, ongeveer 15-20 minuten. Als het hard regent staat alles vast, onze chauffeur moest terug naar huis met openbaar vervoer en de afstand van 30 km duurde meer dan 3 uur. Een groot voordeel is dat er hier geen snelheids beperkingen zijn. Als de ruimte er is kun je in de stad rustig 100 rijden, en op de brug naar Ikeja 130 km. Het blijft echter scherp opletten want er kan zo een auto uit elkaar vallen, klapband, breken van wielen assen etc. Onderhoud is een woord wat men niet kent. Een ander gevaarlijk fenomeen van de laatste 10 jaar zijn okada rijders. Dit zijn 125 cc brommers van Chinese makelij. Deze brommers fungeren als taxi en gaan overal tussendoor, er vallen wekelijks enkele doden. Het grootste gevaar is het publiek na de aanrijding, dit is dan ook de reden waarom we een chauffeur nodig hebben. Mocht je een ernstig ongeval krijgen dan kun je het beste doorrijden als dat nog kan naar een politie bureau. Het kost wel smeergeld echter je wordt niet gelyncht. De politie staat ook vaak aan de kant van de weg te bedelen, je wordt aangehouden met de vraag "anything for the boys?"

De politie is echt verschrikkelijk, het zijn de grootste schooiers van het land. Nu schijnt het zo te zijn dat ze af en toe ook slecht of helemaal niet worden betaald. Echter je wordt aangehouden en er moet worden betaald, gisteren ben ik weer enorm boos geweest op die lui.

Na een half uur bakkeleien heb ik toch maar weer wat gegeven aan die hufters.

Als we s'nachts laat zijn in het weekend schuiven we altijd maar snel een blikje melk. We werden op zondag aangehouden met de vraag of hij de MOT mocht zien. Aangezien ik geen idee had wat het is geef ik maar wat papieren. Echter niet goed, dus bel ik de commissaris van politie, nu mogen we ineens doorrijden. Wat blijkt MOT is een APK keuring, dit is alleen noodzakelijk voor auto's ouder dan 5 jaar. De mannen hoopten op wat geld.

De samenleving is hier totaal verontwricht door de corruptie en omkoop praktijken.

De stroomvoorziening is ook een chaos. In dit rijke olieland is maar 30% van de tijd netstroom. Dit heeft enorme consequenties. De kosten voor de industrie zijn hoog omdat men op generatoren moet draaien. Er is geen land ter wereld waar zoveel generatoren draaien. Er zijn verhalen dat de generator maffia de netstroom voorziening tegenwerkt. Het ergste is het voor de kleine industrie en de arme bevolkings groep. Een kleine ondernemer staat soms dagen stil als er geen stroom is. Koelkasten hebben hier geen zin als er geen stroom is. Handel in vers en diepvries producten is erg kostbaar. Gelukkig hebben wij een grote generator (50kw) om ons huis van stroom te voorzien, dus onze vriezer doet het wel. Als Akkie gaat wassen zetten we in de keuken een knop om zodat we op de generator gaan draaien, anders moet 2 of 3 keer als er weer eens een dip is in de stroom. Wekelijks wordt er tussen de 500 en 800 liter diesel gebracht. We gebruiken dan ook nog al aardig wat stroom met 2 gezinnen en 14 airco installaties! Al die generatoren maken herrie en stinken. Wij hebben een redelijke nieuwe echter onze achterburen hebben een oud kreng die rookt als een vuilverbranding. Op een dag doen we suiker in de tank...De brandstof prijzen zijn door de overheid vastgesteld. Benzine en diesel ongeveer 35 eurocent. Maar omdat er niet veel raffinage capaciteit is moet er erg veel worden ingevoerd. Ook hier is een enorme maffia, men saboteert de eigen raffinaderijen om de import handel instand te houden..

Telefoon is een ander probleem. Het vaste net is werkelijk onvoorstelbaar, de draden zijn langs palen opgehangen als spaghetti. Onze telefoon doet het dan ook vaak niet. Soms is er dagen geen verbinding en soms is het na een uur weer terug. Onze firma betaald een mannetje per aansluiting een vergoeding om het in de centrale aan de praat te houden. Op vrijdagavond worden we gebeld door een man die zegt te hebben ontdekt dat er in een kastje aan de straat een defecte module zit. Deze wil hij voor ons vervangen echter omdat het weekend is moeten wij wel even 25 euro voorschieten. Deze oplichterij komt vaker voor dus laat Akkie de reparatie doen en hij kan het geld maandag bij Wamco halen. We horen er nooit meer iets van en de telefoon doet het niets beter....

Gelukkig is er mobiele telefonie, deze is aardig betrouwbaar.

Er zijn 5 of 6 verschillende netwerken. De concurrentie is groot en je kunt niet altijd van het ene netwerk naar het andere bellen of als het wel kan is de prijs extreem hoog.

Nigerianen zien een mobieltje als een noodzakelijk onderdeel in het leven. Onze steward Mary wil nu ook een mobieltje. Het is zo belangrijk, echter 90% heeft geen beltegoed dus kan niet bellen.

In principe is alles te koop in dit land. Je kunt een universiteit graad halen door te betalen. Rijbewijs, vergunningen echt alles kun je kopen.

Om in dit land rijk te worden moet je de juiste vrienden hebben, en erg listig zijn. Het fenomeen 419 is over de hele wereld bekend. Bijna iedereen heeft wel eens een email gehad over geld in Zwitserland etc. Zakendoen is dus voortdurend op je hoede zijn en altijd boter bij de vis.

Dit is een artikel uit de krant van 30 juni.

91 escape death as IRS aircraft loses wing

Eighty-five passengers and six crew members narrowly escaped death on Wednesday when an Abuja-bound Fokker-100 aircraft lost one of its wings while landing at the domestic wing of the Murtala Muhammed Airport, Ikeja, Lagos.

The aircraft marked 5N-600 is owned by IRS Airline. The Media Assistant to the Director-General of the Nigerian Civil Aviation Authority, Mr. Sam Adurogboye, said the aircraft left the MMA at about 11.40am but made an air return when it was about 75 nautical miles from the airport.

The pilot, Adurogboye said, took the action after he noticed that aircraft's engine had developed a fault. (PUNCH)

 

Zo zie je maar weer onderhoud is toch wel noodzakelijk!!!!

__
Or Local cafe was christened Coffees The names would Raspberry Ketone Raspberry Ketone supplement